Posted on July 10, 2017 in: Lifestyle

Ύπνος: Σύμμαχος της καλής υγείας. Part One

 

good-night-post-1

 

 

Έχετε διαπιστώσει, ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι γύρω μας και δη γυναίκες παραπονιούνται για διαταραχές στον ύπνο, που τους στερούν την ποιότητα ζωής και φυσικά την ξεκούραση;

 

Τα τελευταία χρόνια έχω γίνει κι εγώ μία απ΄αυτές και συζητώντας το διαπίστωσα, ότι τελικά δεν είμαστε καθόλου λίγες. Ο κακός ύπνος δεν είναι μια απλή υπόθεση. Όχι μόνο γιατί είναι ένα σωστό βασανιστήριο να μην μπορείς να κοιμηθείς ή να ξυπνάς στη μέση της νύχτας μέσα στο άγχος, γεμάτη σκέψεις και άσχημα σενάρια ή να είσαι την επομένη μονίμως νυσταγμένη, κουρασμένη, κακόκεφη, χωρίς ενέργεια και διάθεση για πολλά πολλά, αλλά γιατί ο κακός ύπνος έχει τελικά πολλές άσχημες επιπτώσεις στην υγεία μας.

 

 

Όπως διάβαζα και σε πρόσφατο άρθρο του www.psychologynow.gr , «o εγκέφαλος αρχίζει να «τρώει» τον εαυτό του, όταν δεν κοιμόμαστε καλά. Οι ερευνητές έχουν διαπιστώσει, ότι ο επαναλαμβανόμενος κακός ύπνος προκαλεί στον εγκέφαλο την εξαφάνιση μιας σημαντικής ποσότητας νευρώνων και συναπτικών συνδέσεων και η ανάκτηση του ύπνου μπορεί να μην είναι σε θέση να αντιστρέψει τη ζημιά.»

 

 

Οι τελευταίες στατιστικές λένε πως το 48% του πληθυσμού υποφέρει περιστασιακά από αϋπνία, ενώ το 22% βασανίζεται κάθε νύκτα απ΄αυτήν. Είναι πολύ συχνότερη στις γυναίκες απ΄ότι στους άνδρες.  Σύμφωνα με το Αμερικανικό «National Sleep Foundation», ο ύπνος είναι τόσο απαραίτητος για την άρτια λειτουργία του οργανισμού, την υγεία και την επιβίωση μας, όσο η τροφή και το νερό.  Οι ενήλικες από 26-64 χρειάζονται τουλάχιστον 7 έως 9 ώρες καλού ύπνου κάθε βράδυ, ενώ οι άνω των 65 χρειάζονται 7-8 ώρες.  Εκατομμύρια Αμερικανοί στριφογυρίζουν κάθε βράδυ στο κρεβάτι τους, αναφέρει το Ίδρυμα, φθάνοντας εξουθενωμένοι στο ξημέρωμα, χωρίς επί της ουσίας να έχουν κοιμηθεί.

 

Η αυπνία, η insomnia, έχει λάβει επιδημικές διαστάσεις, όχι μόνο στην Αμερική, αλλά και σε πολλές δυτικές κι ανεπτυγμένες χώρες.  Αυτό που εκτιμάται ως η βασική αιτία, δεν είναι κάποιο καινούργιο νέο, αλλά αυτό που ήδη φανταζόμαστε, το χρόνιο και συνεχές στρες και η αδυναμία επαρκούς ξεκούρασης, λόγω της έντονης και πολυάσχολης ζωής μας.  Κι η αδυναμία ν’ «αδειάσουμε» τον εγκέφαλο μας από σκέψεις πριν κοιμηθούμε, θα προσέθετα.

 

 

Alarm clock on night table showing 3 a.m.

 

Ποιες είναι οι επιπτώσεις στην υγεία μας, αν δεν κοιμόμαστε καλά;

 

 

Αρρωσταίνουμε πιο συχνά. Πέφτει η φυσική άμυνα του οργανισμού και αποδυναμώνεται το ανοσοποιητικό μας.  Όσο κουρασμένοι είμαστε εμείς άλλο τόσο κουρασμένο γίνεται μακροπρόθεσμα και το ανοσοποιητικό μας, φθάνοντας κάποια στιγμή στο σημείο να μην μπορεί ν’ αντιμετωπίσει ούτε ένα κοινό κρυολόγημα.

 

Γνωστική δυσλειτουργία του εγκεφάλου.  Χρειάζεται επαρκής ύπνος για να μπορούμε να σκεφτόμαστε καλά. Χωρίς αυτόν, το μυαλό «σκορπίζει», η μνήμη εξασθενεί, χάνεται η δυνατότητα εστίασης κι ακόμα κι απλές καθημερινές λειτουργίες, όπως το ν’ ακούσουμε κάποιον ή να συγκεντρωθούμε σε κάτι, μοιάζει άθλος. Μακροπρόθεσμα επηρεάζεται η απόδοση μας σε όλα, ειδικά αν καταλήγουμε όχι απλώς να μην κοιμόμαστε καλά, αλλά να περνάμε ολόκληρες νύχτες αγρύπνιας.

 

Παίρνουμε βάρος.  Ίσως το έχετε ξανακούσει, αλλά ο μεταβολισμός γίνεται πιο αργός, αν δεν κοιμόμαστε καλά. Ακόμα κι αν προσέχουμε τη διατροφή μας ή αν ασκούμαστε, αν ο ύπνος μας είναι διαταραγμένος, το βάρος μας θ’  αυξάνεται παρατηρούν οι ειδικοί.  Σύμφωνα με μία έρευνα στην οποία συμμετείχαν 21,469 άτομα, όσοι συνήθιζαν να κοιμούνται λιγότερο από 5 ώρες κατά μέσο όρο, παρουσίαζαν την τάση να αυξάνεται πολύ πιο εύκολα το βάρος τους σε σχέση με  όσους κοιμόνταν 7 ή 8 ώρες.

 

Αυξάνεται ο κίνδυνος να εκδηλώσουμε Διαβήτη.  Η ρύθμιση και τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα επηρεάζονται από τον καλό ύπνο. Τα άτομα που δεν κοιμούνται επαρκώς ή κάνουν διαταραγμένο ύπνο, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν τον τύπο του Διαβήτη 2.

 

Άλλα συμπτώματα που παρατηρούνται σε όσους έχουν διαταραχές ύπνου είναι: αυξημένος κίνδυνος ανάπτυξης κάποιου καρκίνου, αυξημένη επιρρέπεια σε ατυχήματα, πρόωρη γήρανση, διαταραχή στην ψυχολογική μας ισορροπία, έκρυθμες αντιδράσεις με αποτέλεσμα να διαταράσσονται οι προσωπικές και κοινωνικές μας σχέσεις, απώλεια της libido και πολύ χαμηλή απόδοση σε σπουδές και εργασία.

 

 

Το πρώτο πιο σημαντικό βήμα, για όλους όσοι αντιμετωπίζουμε διαταραχές ύπνου είναι να κατανοήσουμε, ότι δεν είναι κάτι που πρέπει να αγνοήσουμε, να προσπεράσουμε ή ν’ απαξιώσουμε, αλλά ένα πολύ σοβαρό θέμα λειτουργίας του οργανισμού μας που επιφυλάσσει πολλούς κινδύνους.

 

Φυσικά, αυτό που θα προτρέψω όλους να κάνουν σε μία πρώτη φάση, είναι απλές φυσικές λύσεις και δη τις λύσεις που προσφέρει η αρωματοθεραπεία και η βοτανοθεραπεία με τη βοήθεια των αιθέριων ελαίων, των βοτάνων ή άλλων φυσικών σκευασμάτων.  Συνδυαστική εφαρμογή τακτικών που μπορεί σταδιακά ν΄ αλλάξει τον τρόπο ζωής και διαχείρισης του άγχους μας και να μας οδηγήσει σε ομαλότερο ύπνο κι ως εκ τούτου σε βελτίωση της ποιότητας ζωής μας.

 

 

Lavender-essential-oil-

 

Κάποιοι τρόποι να χρησιμοποιήσετε τα αιθέρια έλαια για έναν καλό ύπνο είναι:

 

Δημιουργήστε το δικό σας spray mist με ροδόνερο ( ¾ ροδόνερο – ¼ έλαιο βάσης σε περίπτωση που το χρησιμοποιήσετε και στο σώμα σας) και μία επιλογή από τα παραπάνω αιθέρια έλαια και ψεκάστε μ΄αυτό τα μαξιλάρια, τα σεντόνια, το χώρο, ακόμα κι εσάς αμέσως μετά το μπάνιο.

 

Ρίξτε μερικές σταγόνες αιθέρια έλαια στα άλατα μπάνιου Epsom ή στο αλάτι Ιμαλαίων που θα χρησιμοποιήσετε.

 

Εμποτίστε ένα κομμάτι βαμβάκι με αιθέρια έλαια και βάλτε το κάτω απ΄το μαξιλάρι σας.

 

Φτιάξτε ένα μείγμα με λάδι καρύδας και αιθέρια έλαια. Βάλτε το στο ψυγείο για να πήξει και να σταθεροποιηθεί και κάθε βράδυ πριν τον ύπνο, απλώστε στους καρπούς σας ή στα πέλματα των ποδιών λίγη ποσότητα.

 

Μέσα σε φυσικό έλαιο βάσης τζοτζόμπα ή σησαμέλαιο ρίξτε τα αιθέρια έλαια της αρεσκείας σας και χρησιμοποιήστε το ως body oil, αμέσως μετά το μπάνιο.

 

Χρησιμοποιήστε μόνο πιστοποιημένα, 100% οργανικά ή/και ψυχρής έκθλιψης αιθέρια και φυτικά έλαια (βάσης), τόσο για το σώμα όσο και για την εισπνοή και διάχυση στο χώρο. Δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω, ότι τα αιθέρια έλαια είναι θεραπευτικές φυσικές ουσίες, η καρδιά του φυτού, οι πτητικές του ουσίες κι όχι κοινά αρώματα. Είναι ένα ανεκτίμητο δώρο της φύσης στον άνθρωπο, που ιαίνουν σώμα και ψυχή κι έχουν απίστευτες κι ανεξάντλητες ιδιότητες. Το να χρησιμοποιούμε ή να αναπνέουμε έλαια που δεν είναι 100% φυσικά, αγνά και βιολογικά, αλλά χημικά υποκατάστατα ή συνθετικές αρωματικές ουσίες, όχι μόνο δεν θα έχουμε καμία θετική επίδραση, αλλά αντίθετα διακινδυνεύουμε να έχουμε επιζήμιες επιπτώσεις.  Μην ξεπερνάτε ποτέ την αναλογία 3 σταγόνες αιθέριου ελαίου ανά 5ml φυτικού ελαίου, για να φτιάξετε κάποιο μείγμα, εκτός φυσικά αν πρόκειται για μείγμα που θα χρησιμοποιηθεί στο χώρο.

 

 

Αλλά υπάρχουν και άλλοι τρόποι που θα μας βοηθήσουν να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία τα προβλήματα του ύπνου. Γι’ αυτούς θα μιλήσουμε αύριο.

 

 

Stella

 

 

logo-stella-banner-new

 

12 Responses to “Ύπνος: Σύμμαχος της καλής υγείας. Part One”

  1. Pats.marianna says:

    Περιμενω με ανυπομονησία και αλλους τροπους για να λυσουμε αυτο το πρόβλημα.πραγματικα ειμαστε πολλές που ταλαιπωρουμαστε.

  2. IOANNA TRAKA says:

    Καλημέρα BB girls, να έχετε μια υπέροχη εβδομάδα!
    Eξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα, όλες μας κάποια στιγμή στη ζωής μας ταλαιπωρούμαστε από διαταραχές στον ύπνο και εγώ φυσικά δεν αποτελώ εξαίρεση… Δυστυχώς…
    Συμφωνώ απόλυτα, ο δικός μου εχθρός είναι αδυναμία ν’ «αδειάσω» τον εγκέφαλο μου από τις αρνητικές σκέψεις πριν κοιμηθώ… Θα δοκιμάσω τα αιθέρια έλαια λοιπόν.

  3. Maryl says:

    Καλημέρα και καλή εβδομάδα.. Είναι ένα θέμα που γνωρίζω ότι ταλαιπωρεί αρκετούς γνωστούς μου κυρίως λόγω άγχους. Εγώ από την άλλη βρίσκομαι στον αντίποδα που τον ύπνο τον έχω τόσο στο τσεπακι που κάποιες φορές θα επιθυμούσα να υπήρχε κάτι που να το παίρνω (φυτικό όμως) και να μη νυστάζω συνέχεια..

  4. Julia says:

    @Stella: Το διαβάζω και ταυτόχρονα το μεταφράζω στην Ivana που τωρα τελευταίο εχει κάποια θεματάκια με τον ύπνο της.

  5. Stella says:

    @Julia Πολύ ωραία! Εις αύριον τα πρακτικά.

  6. Sheena says:

    Ουπς, χτυπήσαμε φλέβα! Δηλώνω μία από αυτούς που ταλαιπωρούνται από αϋπνίες, χρόνια ολόκληρα! Δυσκολεύομαι απίστευτα να κοιμηθώ από μικρό παιδί, τόσο που η μαμά μου χαριτολογώντας έλεγε να σταματήσω το σχολείο και να δουλέψω ως νυχτοφύλακας! Η μόνη λύση που έχω βρει είναι η λεβάντα, το είχα ξαναγράψει κάποια στιγμή. Είτε κάνοντας μπάνιο με αιθέριο έλαιο είτε ψεκάζοντας το μαξιλάρι μου. Ανυπομονώ για το αυριανό post!
    Υ.Γ. Στέλλα, σ’αγαπώ, να το ξέρεις!

  7. Amalia Amalia says:

    Από τα πιο χρήσιμα post. Μάστιγα η αϋπνία. Αναμένω τη συνέχεια.

  8. anastasia v says:

    Ασε εχω δοκιμασει τα παντα..που λεγε κ η διαφημιση…τι σπρεϊ λεβαντας τι βαλεριανες…σε περιοδους τρελου αγχους και στρες δεν κλεινει το ματι με τιποτα..

  9. nansy says:

    kalispera julia bbgirls!!
    @Stella eyxaristoume gia to yperoxo post!!! perimenoume ayrio me anipomonisia!!!
    filakiaa :*

  10. Stella says:

    @ολες Σας ευχαριστώ πολύ όλες για τα υπέροχα, αυθεντικά κι ειλικρινή σχόλια σας και την συμπαράσταση στις “λευκές νύχτες” μας.
    @Sheena Κι εγω σας αγαπώ όλες, ειδικά όταν συμπάσχουμε!

  11. MariaA says:

    Καλησπέρα κι από μένα! Ο ύπνος είναι το αγαπημένο μου σπορ και ενώ δεν αντιμετωπίζω (ακόμη) κανένα προβλημα δεν ξέρω τι θα μου ξημερώσει (κυριολεκτικά) αύριο. Προς το παρόν πέφτω ξερή συνήθως απο την κούραση και το στρες με χτυπάει αλλού. Το bbboy από την άλλη φέρνει σβούρες στο κρεβάτι και με μισεί θανάσιμα που ροχαλιζω μακάρια οπότε όποια συμβουλή είναι καλοδεχούμενη. Προς το παρόν ψεκάζω με λεβάντα τα μαξιλάρια του και τον βοηθάει. Αναμένω αύριο αναλυτικές συμβουλές!
    Φιλιά πολλά!!

  12. Είναι πια τρόπος ζωής για μένα η αϋπνία,τόσο που πλέον ανησυχούν αν με δουν να κοιμάμαι περισσότερο από το σύνηθες για μένα. 🙂 Περιμένω το αυριανό.
    Μουτςς

Σχολιαστε